همگی احساسات و درونم مثل عیال ها بود | گفت وگو با میلاد که حالا اسمش لیلا است | چرا به ترنس ها انگ بیماری می زنند؟ 

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از برنا، من ترنس هستم. در شناسنامه نامم میلاد است ولی معروفیت دخترانه هم دارم اسمم را لیلا گذاشتم. متولد ۱۳۶۶ و دیپلمه ام ولی تبعه تهران نیستم. پیدا غلام شباهت بوسیله پسرها داشت یعنی فیزیک و صدای مردانه داشتم اما برآمدگی سینه ام زنانه بود و غیر از آن تمام احساسات و درونم زن بود و از جثه خودم متنفر بودم. این موضوع را تا ۵ سالگی نمی دانستم ولی وقتی ارشد مرطوب شدم نمود فاش کرد. پدر و مادرم برای این که آبرویشان حفظ کردن شود به کره برایم شوهر اختیار کردند. می گفتم: بابا… حساسیت غلام دخترانه است و نمی توانم با دختری ازدواج کنم اما بالاخره عادات نکاح ام را برگزار کردند. از همان شب اول ازدواجمان بهانه های مختلفی می آوردم تا با همسرم معاشرت نکنم چون از همبستر شدن با همسرم حس حالت شکوفه بهم دست می داد و از این امر متنفر بودم.

بالاخره عمر زندگی مشترک ما بیشتر از ۳۰ روز طول نکشید و از هم جدا شدیم. شرایط زندگی برایم آنقدر دشوار بود که مجبور شدم از شهرستان نقل مکان کنم و به تهران بیایم زیرا که خانواده ام هیچ درکی از وضعیت من نداشتند و فقط فکر آبرویشان را می کردند حتی دوست نداشتند اصلا من را به کسی نشان دهند بوسیله همین برهان من تیمار از ساختمان فرار کردم تا خودم را رک کنم.

روزهای بسیار ماندگی را تو تهران گذراندم. اتیکت پایین و عدم شناخت اجتماع در مورد برخورد با ترنس ها باعث شد بارها مورد شکنجه و آزار استراحت بگیرم. جدا از نگاه بد انسان بارها پیش آمد به من دست بزنند و شوخی بیندازند و اینها بیش از هرچیزی مرا آزار می داد.

وقتی بوسیله تهران آمدم در جنوب تهران کار کننده برایم نبود به همین دلیل برای نظافت ساختمانی ها به شمال شهر می رفتم. برخی صاحبخانه های خانم وقتی می فهمیدند ترنس هستم احساس اسودگی رطوبت نسبت بوسیله من پیدا می کردند از آنجایی که بی آرامی باسلیقه و تمیز بودم و هم بوسیله درستی کارم را عمل می دادم از من راضی بودند برخی از صاحبخانه ها اندوه وقتی می فهمیدند که ترنس هستم من را از ساختمانی بیرون می انداختند به هر حال با هر وضعیتی که بود کار می کردم و خرج خودم را درمی آوردم، اما بخاطر پول پیش مسکن ام از خواهرم پول قرض گرفتم و ۵ میلیون پول پیش و ماهی ۴۰۰ هزار تومان اجاره برای اولین خانه ام در تهران نفقه کردم هرچند وقتی صابخانه ام وضعیتم را فهمید جوابم کرد و گفت سریعا خانه را خالی کنم. بخاطر مشهود کردن مسکن محنت های بسیاری کشیدم از طرف به محض این که صاحبخانه ها غلام را می دیدند پشیمان می شدند آنها فکر می کردند من آدم خطرناکی هستم و برای همسایه ها دشوار خلق کردن می کنم.

کامل سختی ها را تحمل کردم و بی آرامی زمان جلسات روان درمانی خویشتن را نزد یک روانپزشک می گذراندم تا تاییدیه آن را به محکمه ارسال کنم. همیشه فکر می کردم اگر تغییر جنسیت دهم دیگر مشکلی نخواهم داشت و بوسیله تمام اهدافم می رسم اما وقتی این ارتکاب را انجام دادم و بوسیله اندام تک فرع ام رسیدم می بینم خیر جامعه، نه خانواده نه دوستان و… هیچکس من را نمی پذیرد و با بود این که الان خودم از کالبدی که دارم راضی هستم و بخاطر آن زحمت بسیاری کشیدم اما اجتماع و مردم غلام را مقبول ندارند و همچنان مشکلات سابق را دارم و اندیشه می کنم تا خاتمه عمرم اندوه داشته باشم. بالاخره قسمت ما هم این بود…. ترنس بیماری نیست

ترنس انفراد است که هویتش با رفتارها و نقش های جنسی تعیین شده از بدو متولد تیمار خوانی ندارد، چنانچه مرد است رفتارهایی را که از او انتظار دارند، ندارد و بالعکس. درواقع ترنس یک اَنگ خواه بلای ناگهانی زدودن بلکه تمایلی است که از کودکی در افراد شکل می گیرد.

حاضر بودن قبول افراد ترنس از سوی دیگران در جوامع کم توسعه یافته متشابه ایران به ایجاد مشکلات فردی، اجتماعی و روند متعددی برای این افراد منجر می شود. تعدادی از ترنس ها حتی از سوی خانواده و دوستان خود اخراج می شوند و همین مسئله می تواند انزوا، افسردگی، آسیب های روانی و اعتیاد این افراد را به متعاقب داشته باشد. 

افرادی که تو تعیین هویت جنسی خویشتن نقشی نداشته اند ولی برای قضاوت نشدن از سوی دیگران یا طرد نشدن از جمع دوستان و خانواده ناگزیرند تمایلات خود را سرکوب و وانمود کنند دارای جنسیتی هستند که با آن دیده می شوند. با وجود این که داخل ایران انجام تغییر جنسیت آزاد است و از شمارش فقه و شرع هم ایرادی ندارد، اما جایی بخاطر ترنس ها نیست و بسیاری از آنها برای ادامه زندگی راحت از ملک خارج می شوند و آنهایی غم که پولشان نمی رسد مجبورند تو شرایط اسفناک زندگی کنند و ابد نگاه سنگین سایرین را حساسیت کنند.

حتما چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی بارها با کلمه «ادا دگرگونی جنسیت» روبه رو شده اید که بوسیله دنبال یک شایعه بخاطر یکی از بازیگران سرشناس بر سر تعبیر ها افتاد. شماره ای از کاربران که همین مردم جامعه هستند نخست به فحاشی و حتی جک خلق کردند و عده ای تیمار روشنفکرانه تلاقی کردند (شاید هم فقط یک پُز است و اگر در همین خیابان یک ترنس ببینند نگاهشان میخکوب می شود) اما آنچه از وارسی این چند روز اخیر فضای مجازی برمی آید این است که جامعه ما هنوز توانایی پذیرش ترنس ها را ندارد و بلد نیستند چگونه با آنها برخورد کنند، درواقع عدم آگاهی آنها باعث می شود عده یدکی از این افراد که خودشان با یک مجادله عظیم روحی روبه رو هستند، دچار مشکلات عدیده شوند و در یک باتلاق عمیق گیر کنند و حتی به سرحد خودکشی برسند.

بر این زمینه غرض گرفتیم ادا تبدیل جنسیت ترنس ها را از بُعد شرعی، حقوقی، روانشناسی و اجتماع شناسی تک مطالعه قرار دهیم. تغییر جنسیت در شرع و فتواها

مسئله تحول جنسیت داخل این زمان به اندکی اهمیت دارد که مقام معظم رهبری درون یک فتوایی تو این باره گفته است: «تغییر جنسیت جایز نیست؛ مگر آن که از راه های علمی و عرفی اطمینان آور ثابت شود که اعضا و قد ظاهری، خلاف جنسیت حقیقی است، در این رخ اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای معنوی با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است، همچنین درون صورتی که جنسیت واقعی ــ تا اینکه با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر در وضعیت اجبار موکد روحی باشد، جواز انجام مزبور فی نفسه بعید زدودن.» شرایط حقوقی ترنس ها بعد از تغییر جنسیت

غلامرضا عابدینی، وکیل محور یک دادگستری و کارپرداز حقوقی درخصوص وضعیت حقوقی فرد ترنسی که در ایران تبدیل جنسیت می دهد گفت: در قوانین مدون ما بوسیله غیر از ماده ۹۳۹ عادت مدنی که آن اندوه در خصوص ارث است قانونی درون این باره وجود ندارد ولی از آنجایی که اصل ۱۶۷ قانون بنیانی می گوید قاضی موظف است کوشش درنگ حکم هر ادعا را در قوانین مدونه بیابد و چنانچه نیابد به استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای برومند کار مسئله را صادر کند و نمی تواند بوسیله دستاویز سکوت خواه عیب یا اجمال قوانین مدونه از استفهام به تلاطم و صدور امر حاشا ورزد، فقه از عموم منابع حقوق ایران محسوب می شود و بنابراین باید به قفا محسوس کردن حقوق ترنس ها داخل قواعد فقهی بود.

این حقوقدان درباره وضعیت حقوق افراد پس ازآن از تغییر جنسیت توضیح داد: فرایند تحول جنسیت با مشکلاتی همراه است ولی بعد از تغییر هم مشکلات حقوقی بسیاری را بخاطر شخص بوسیله همراه خواهد داشت برای شهید شما شرایط یک فرد متاهل را تو دید بگیرید که رفتار به تحول جنسیت کرده است. این تغییر چه تاثیری بر اصل ازدواج دارد؟ باید گفت که در قوانین فعلی ایران ازدواج نهادی است که عزب می تواند میان دو جنس مخالف تاسیس شود و به عبارت دیگر «فرق سنخ» از جمله ارکان آن است. بنابراین پس از تغییر جنسیت از آنجایی که این رکن واقعی از بین می رود، ازدواج نیز خویشتن به خود باطل خواهد شد و دیگر نیازی بوسیله فسخ نکاح تراشیدن.

این وکیل محور یک دادگستری درباره «مهریه و تغییر جنسیت» هم گفت: مطابق عادت مدنی تعریفی از مهریه ارائه نشده است اما از تجسس مواد قانونی مربوط به مهریه برملا می شود مهر عبارت است از مالی که مرد برای عقد زناشویی به همسر خود تملیک می نماید. حالا اگر زوجه تغییر جنسیت دهد، آیا مستحق مهریه خواهد بود خواه این که با انحلال ازدواج سابق، موضوع مهریه هم منتفی خواهد شد؟

او افزود: باید تصریح کنم که در این باره اختلاف نظر زیادی بین فقها بود دارد اما امام خمینی (ره) معتقد بود: «چنانچه زنی با مردی نکاح نرم و بعد از نکاح جنسیت زن تحول کند، عروسی از زمان تغییر جنسیت باطل می شود، بنابراین بر مرد، در قیافه دخول، پرداخت مهریه لازم است و نیز بنابر شرط اقوی تو صورت حاضر بودن دخول، صیقلی مهریه لازم است». اما با این وجود نظرات دیگری غم حیات دارد که یا قائل به لیس صیقلی مهریه بوسیله لباس مطلق است یا معتقد بر صیقلی نیمه مهریه لازم است.

عابدینی به موضوع ولایت کنار فرزندان بعد از تغییر جنسیت هم اشاره کرد و گفت: ماده ۱۱۸۱ طریق مدنی می گوید:« هر یک از بابا و جدّ پدری نسبت بوسیله خاندان خود خانه دادن دارند.» پس با ابرام پهلو این اصل که عناوین حقوقی پدر و مادری به محض دگرگونی جنسیت تبدیل نخواهند داشت پس حضانت به همان قاعده قبل دنباله خواهد یافت.

او افزود: البته باید تو خصوص قصبه به خشکی امدن فرزندان در شرایطی که مام تغییر جنسیت داده و به مرد تبدیل شده به فقره معصوم خمینی (ره) اشاره کرد که فرمودند: «اگر جنس مادر (به مرد) تبدیل کند، برای او ولایت بر کودکان ثابت نمی شود. بلکه ولایت کودکان برای جدِّ پدری است و اگر جدّ پدری نداشت به عهده فرمانده شرع است.» همچنین این فقره درباره تغییر جنسیت پدر بی آرامی تصریح کرده که هرگاه جنس مرد بوسیله زن تغییر کند، هویدا آن است که ولایت وی بر کودکانش ساقط می شود. چگونه با ترنس ها برخورد کنیم؟

محکم رفیعی پور، روانشناس و مشاور قوم درخصوص هویت جنسی انسان ها به برنا گفت: در سطح جهانی تعداد کمی از افراد دچار اختلال هویت جنسی هستند به طوری که از نظر ژنتیکی، معنوی و فیزیکی دارای یک جنسیت واحد هستند اما احساسات و تمایلات جنسی متفاوتی دارند. این افراد ترنس نامیده می شوند.

این روانشناس با اشاره به این که ترنس ها از نظر مغزی دچار اختلال هستند، افزود: اگرچه بناء بدنی ترنس به نعوظ کامل بوسیله جنسیت واحدی شباهت دارد ولی از دیدن هیجانی، احساسی و تمایلات جنسی دچار اختلال هستند.

رفیعی پور با اشاره به این که کودکان از سن ۴-۵ سالگی شروع به شناخت هویت خودشان می کنند، توضیح داد: همه ترنس ها در دوران بچگی سندیت متوجه می شوند که هویت جنسی گیرایی با جسم آنها مطابقتی ندارد. آنها داخل همان دوران کودکی بوسیله لباس ها و ابزار بازی های جنس مخالف علاقه سزاوار سرزنش توجهی نشان می دهند، لذا افراد مبتلا بوسیله این اختلال باید فوراً مورد معاینات کامل قرار گیرند و به مدت یک تا دو سال تحت نظر روانشناس باشند، درون صورتی که روان کاوی و رسیده درمانی روی آنها جواب ندهد، باید فوراً تک ادا جراحی استراحت گیرند.

این روانشناس درباره این که ترنس ها چگونه باید مورد پذیرش جامعه قرار گیرند، گفت: در دوران بلوغ اختلالات هویتی ترنس ها با شدت بیشتری ابراز رک می کند و به تدریج والدین آنها متوجه می شوند که اقدام فرزندشان نسبت به همسالان آنها متفاوت است اما مسئله ای که در تک این پرسیدن بود دارد این است که عموماً اجتماع باید با آنها رفتار مناسبی داشته باشد، برای مثال والدین باید به جای تادیب و سرزنش فرزند خویشتن به محض آگاهی از این موضوع از روانشناس فنی مرزوبوم کودک و ترنس ها کمک و هدایت بگیرند.

به گفته این کارپرداز خانواده، جامعه باید مقبول کند که ترنس ها نیز قرین سایر مردم ها حق زندگی دارند، لذا مردم باید با این افراد رفتارهای معمولی داشته باشد و از نگاه سنگین به آنها خودداری کنند. 

رفیعی پور افزود: تلاقی نامناسب با این افراد نه تنها از بروز مشکل جلوگیری نمی کند بلکه در ایجاد مشکلات بیشتری بخاطر آنها زیاد مؤثر است چراکه بسیاری از ترنس ها به برهان رفتارهای نامناسب اجتماع و خانواده از خانه فراری هستند و نمی توانند به عمر عادی خود ادامه دهند درصورتی که چنانچه مردم بوسیله آنها نگاه سنگین نکنند، با آنها تلاقی کریه نداشته باشند محلول مشکلات آنها ساده تر خواهد شد و فقط بوسیله رفع بغرنج جنسیتی خود فکر می کنند. جبر اجتماعی دهان ترنس ها را می بندد

جعفر بای، آسیب شناس و اجتماع شناس اجتماعی، درباره ترنس ها و جنس برخورد جامعه با آنها گفت: این پدیده داخل اجتماع ما طی سال های اخیر روند رو به رشدی را در بن های مقبول اجتماعی خلال کرده است و تیمار اکنون نیز این تغییرات رو به صعود است به همین برهان از آن بوسیله نشانی دوره گذار یاد می کنم.

او افزود: اندیشه قالب اجتماعی تو اطراف قبل این افراد را به نشانی تشبیه کردن و سنبل جلد داخل جامعه می دانست اما غصه اکنون وضعیت نسبت بوسیله گذشته کمی بهتر شده است و خرج ها با کمک های ناچیز دولتی تو حال ایفا است و خود این موضوع یک لول رو بوسیله نمو محسوب می شود. خویشتن این پدیده اگرچه به رسمیت شناخته نشده ولی تا حدی پذیرفته و شناخته شده است. 

بای توضیح داد: این افراد در سال ها قبل مجالی برای طرح مشکل خود نداشتند اما در حال حاضر همین قیمت که مطرح می کنند یعنی شالوده برای تصویب جامعه در حال مهیا شدن است. گاهی شرم و خجالت حاکم بر افکار و اندیشه از یک فروغ و اخراج اجتماعی از لفظ دیگر باعث می شود این افراد تا سرحد خودکشی پیش بروند ولی هم اکنون این موضوع بهتر شده و ترنس ها دلاوری طرح مسئله را واضح کرده اند. 

این آسیب شناس درباره این که چرا ترنس ها مقبولیت مدنی ندارند، گفت: این مسئله برای بسیاری از مردم اجتماع هنوز در هاله ای از تاریکی است یعنی قضاوت به پدیدار کردن ها و به اصطلاح تنها ملاک را صریح افراد قرار دادن باعث می شود ترنس ها تو همان نگرش های مدنی حاصل از واضح شناخت باقی بمانند. 

او افزود: رویه تلقی جامعه بوسیله قدری سطحی است و اندیشه افراد در قضاوت از یکدیگر به قدری قشری است که محل مدنی نسبت به این افراد محدود به واضح آنها می شود و همین باعث یک سنخ خفقان، استرسو بیم همه جانبه به عنوان پنهان کاری می شود به همین دلیل خیلی از این افراد سال ها مشکلاتشان را مطرح نمی کنند و هیچ دلاوری و شهامتی برای افشای ذات ندارند چون زور مدنی اجازه ثانیه سرقت کردن بوسیله آنها را نمی دهد.

این جامعه شناس تشریح داد: این کره اجتماعی از چندین سبب نشئت می گیرد. درون وهله اول باید بوسیله این موضوع اشاره کرد که انسان یک موجود اجتماعی است و تحت خاصیت شدید تلقی ها و قضاوت های اطرافیان است بوسیله همین برهان ترنس ها جرات بروز مشکلاتشان را علنی نمی کنند بجهت اخراج اجتماعی باعث می شود که دستخوش ترس و وحشت شوند. 

او با تاکید پیاده شدن ناچیز کاری رسانه ملی گفت: رسانه ملی ما هیچ اشاره ای تا اینکه داخل قالب شناسایی رسانی و روشنگری و آگاهی کمی به مجعد های جامعه ادا نمی دهد. سایر رسانه ها نیز به دلیل کره مدنی و فشار فرهنگی نتوانستند اقدامات معناداری در این خصوص انجام بدهند.

بای افزود: از طرف دیگر حتی در ثبت صیت ها در بخش جنسیت ما با ۲ گزینه روبه رو هستیم و هرگز گزینه سومی دون عنوان ترنس وجود ندارد همین موضوع باعث می شود ترنس ها وادار به دروغ تفسیر کردن شوند تمام دلایل زبر باعث شده ترنس ها تاکنون آن نعوظ که باید به رسمیت شناخته نشوند ولی غلام امیدوارم موج سهمگین تغییرات اجتماعی ادامه پیدا درنگ تا آنها از این دوره عبور کنند. 

این آسیب شناس درخصوص اقداماتی که باید داخل جامعه ارتکاب داد، گفت: ما باید داده ها جامعه را در این باره بالا ببریم زیرا این افراد دست خودشان نبوده اگر بوسیله چنین سرنوشتی دچار شده اند و ترنس ها خودشان قربانی های اتفاقی هستند که خویشتن درون آن سهمی ندارند بنابراین باید نهادهای حمایتی به خصوص بهزیستی کمک برازنده توجهی به این موضوع داشته باشد به طوری که در افکار اشتراکی بدون شرم و خجالت درباره آنها صحبت شود و فرصت و اجازه به ترنس ها داده شود که بتوانند طرح مسئله کنند. ترنس ها را از مردم عادی اجتماع جدا نکنیم

ترنس ها بیش از هر موضوعی حتی مسائل مالی و هزینه های عمل جراحی بوسیله ایمنی اجتماعی نیاز دارند تا دست پاچه را که بوسیله آن مشغول هستند درمان کنند نه این که با صدها نزاع مشت وپنجه کند کنند و از انزوا زیاد بوسیله انزوا کشیده شوند و خودکشی بوسیله فکر آنها خطور نرم. از آنجایی که امیال جنسی و هویتی از همان طفولیت بروز پیدا می کنند ضروری است پدر و مادرها به فرزندشان آموزش دهند اگر در مدرسه، مهدکودک و… دوستش با او تباین داشت، او را از دیگر دوستانش استثنا نکند و با رفتارهایش باعث نشود او بوسیله تنهایی کشیده شود چراکه آغاز مشکلات ترنس ها از همین کودکی و در مدرسه، خیابان، جمع همسالان، خانه و خانواده لباس می گیرد.